يا حظك … يا بختك … يا عم مين قدك!!

Posted on Monday, November 17, 2008. Filed under: Other... |


السلام عليكم ..

النهاردة ناقلكم موضوع مهم جدا جدا … من بلوج البشمهندسة رميساء

انا مش هدي أي مقدمات و هسيبكوا تقرأوا الموضوع نفسه …

يا حظك يا بختك يا عم مين قدك

طبعا اكيد الكل مستغرب من العنوان

وبيسأل نفسه هو لسه فى حد فى الزمن اللى احنا فيه ده ليه حظ و بخت وماحدش قده كمان..!!

دى اكيد معجزة يا اما واحد مش عايش فى الزمن بتعنا ده

انا اقولكم مين هو اللى ياحظه ويابخته وكمان ماحدش قده

هو…………….

انت وانا و هى و هو و ده و دى واللى هناك ده وكمان اللى جنبه وكمان اللى على يمينك ده و بردو كمان اللى جنبه و صاحبك ده و صاحبتك دى و صاحب صاحبك ده و جيرانك و اخواتك و عيلتك كلها وجيرانى واخواتى وكل اللى نعرفهم و اللى مانعرفهومش

ايه ده ايه ده ..!!

اكيد بتقولوا البنت دى بتخرف ولا ايه شكلها لسعت اكيد

هو انا يعنى بحاول احوش نفسى من انى السع او اوصل لمرحله التخريف

ربنا يعينا بقى ادعولى

المهم

نرجع لموضوعنا

ايه بقى حكاية الحظ و البخت اللى نزلت علينا كلنا دى مرة واحده كده من غير مقدمات

معقوووووووووووووول

هحكلكم من الاول علشان بس تعرفوا قد ايه احنا عالم (مبختة)

ايوه (مبختة) انا بحب الكلمة دى مووووووت مووووووووت اصلها ليها معايا ذكرايات عسل عسل

مبختين ليه بقى ؟؟

بصوا بقى

من يومين كده وانا على غير عادتى بتفرج على التليفزيون لاقيت ماما بتتفرج على برنامج الطبعة الاولى لاحمد المسلمانى

طبعا اول اكسبريسن ليا كان ( يووووووووووووه )

هو مافيش فى التليفزيون غير اخبار و كورة واخبار الله بقى

طبعا كل الانفعالات دى داخلية بس

ماتودوناش فى داهية

بصراحة انا ماكنتش بحب اتفرج على برنامج الطبعة الاولى ده لانى كنت بحس ان احمد المسلمانى ده عبارة عن تمثال قاعد كل اللى بيعمله انه بيحرك شفايفه و يتكلم

الbody language

بتاعته مافيش خالص فا مش بقدر اقعد اسمعله اكتر من خمس دقايق على بعض

فا طبعا قومت نمت و امرى لله

هتقولولى امال فين دور الكمبيوتر فى اللحظات دى

هرد عليكم اقولكم ما هو الكمبيوتر كان مش فاضى ساعتها

واستحاله ااقرب منه و اخويا الصغير قاعد عليه

مش علشان حاجة والله دا حتى هو طيب جدا جدا

علشان بس هو كان بيزاكر لامتحان ال ICDL

ايوه فا كان الحل الامثل انى اقوم انام

ولما صحيت بقى بردو لاقيت الكمبيوتر مش فاضى

فاقولت مابدهاش بقى نتفرج تانى على التليفزيون بس المرادى انا اللى معايا الريموت

كانت الساعة 2 بليل على ما اتذكر و كانت اول قناه فتحت قدامى هى دريم 2 و بردو برنامج الطبعة الاولى و بردو احمد امسلمانى هو اللى بيتكلم

لا بقى دا ايه الحظ ده .. مش كده والنبى

المهم الريموت فى ايدى و خلاص هقلب اهو

لاقيته بيقول البلد بتتباع يا جماعه و دى اول واخر مرة هتشوفوا حاجة كده فى تاريخ الدنيا كلها لا حصلت قبل كده ولا هتحصل بعد كده دى مرة فريده من نوعها ومش هتحصل تانى

اكبر عملية بيع حصلت فى تاريخ البشرية

زى ما اللمبى بيقول انا رياض المنفلوطى اصغر مدير سجن حصل فى تاريخ البشرية

طبعا انا شدنى الكلام بصراحة و قولت ايه اللى بيقوله الراجل ده ازاى يعنى البلد هتتباع ..!!

المهم كالعادة لازم حاجة رخمة تقطع الحوار والتفكير العميق

اللى هى … فاااااااصل و نكمل اللى بيقولها دى

ماشى يا عم الحج لما نستنى مانقلبش علشان نكمل

احسن حاجة فى اعادة اى حاجة بليل ان الفواصل الاعلانية بتكون قصيره اخرها اعلان ولا اتنين كده

طبعا انا عماله افكر يعنى ايه البلد بتتباع دى

قولت لما نشوف هو هيقول ايه

لاقيته بيقول ان خطة البيع فى سنة 1998باين مش متذكرة التاريخ اوى– كانت ب 500مليار جنيه

ودلوقتى و احنا فى سنة 2008 خطة البيع بقت ب 200 مليار جنيه

طيب ازاى دى ؟؟؟

هى الدنيا بترخص ولا بتغلى ..!!

ما علينا حسبنا الله ونعم الوكيل فى ال 300 مليار دول

طيب نشوف بقى ال 200 مليار دول اتعمل بيهم ايه؟

بيقولك اللى دخل ميزانية الدولة من ال 200 مليار جنيه دول 24 مليار بس

يعنى فاضل 176 مليار جنيه دول بقى لاوازم البيعة

منهم 4 مليار جنيه بس علشان الترميمات للشركات اللى لسه هتتباع

ترميمات ب 4 مليار جنيه يا بلاش

وشوية حاجات كده هو قال عليها بس مش متذكراها بردو

يعنى زى ما قولتلكم راحوا فى لاوازم البيع

بايدنا ايه نعمله ….

حسبنا الله و نعم الوكيل

احمد المسلمانى بيقولك مثال على بيع البلد ده : ان اوروبا الشرقيه – على ما اعتقد ذلك مش فاكرة بصراحة الشرقية ولا الغربية بس الاكيد انها مش الدقهليه – كان عندها 400 شركة خسرانه بدل ما يبعوهم كلهم و يخلصوا بقى من همهم وخلاص

عملوا ايه …!!

اللى عملوه انهم باعو 200 شركة بس من الخسرانين دول وبفلوسهم ظبطوا ال 200 شركة الباقيين اللى هم بردو خسرانين لحد ما وقفوهم تانى على رجلهم

شوفتوا الناس بتفكر ازاى..!!

مش طالما خسرانة بيع وسيبك من همها احنا هنوجع دماغنا ليه

ولا بيقولك كمان انهم هيبيعوا نهر النيل وكمان البحيرات و سواحلنا على البحار

اهى دى بقى نكتة الموسم

طيب انا عاوزة اعرف ايه هو مصير السمك اللى فى الميه ده

لينا فيه طيب ولا هيمنعوا اكل السمك بعد كده و يبقى اكل السمك جريمة يعاقب عليها القانون

على رأيك يا احمد يا مسلمانى الافكار السينمائية بقت بتطبق فعليا على ارض الواقع

ومن هنا ورايح (عاوز حقى) لهانى رمزى هو اللى هيقود المسيره حاليا لدفع العربية الكارو اللى احنا راكبيين عليها كلنا

لحد كده و بردو ما عرفناش ليه الناس الكتير اللى انا قولت عليها فى الاول دول ياحظهم و يابختهم وماحدش قدهم

الناس دول اللى هم اعمارهم اكبر من 18 سنة

وبعد يومين قالوا اللى اكبر من 21 سنة

وشكلنا كده كمان يومين هنطلع اوت من الليلة دى كلها

والله اعلــــــــــــــــم

المهم دول بقى هيحصل معاهم ايه ..؟؟

دول يا سيدى هيورثوا فى البلد بعد البيعه دى

ايه ده بجد هنورث ..!!

انا بردو كمان حسيت بنفس الاحساس ده

يا سلام اخيرا هبقى من ذوات الجاه والمال وده كله من فضل بلدى عليا

هيورثونى هيورثونى لولولولولولولولولوى

وبعد كل هذة الفرحة الغامرة اللى انا كنت فيها اندلق عليا جردل ميه ساقعة تلج

ماتروحوش بعيد بتفكيركم انا ما كنتش بحلم والله دى حقيقة

جردل المية الساقعة تلج دى جملة لها معنى اخر تورية يعنى

ان انا اتصدمت لما عرفت ورثى من البلد هيكون كام

تخيلو كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا اقولكم بلاش تتخيلوا علشان ماتحسوش بجردل الميه الساقع ده

انا هقولكم على طول

ورث الفرد الواحد من بلده هو 2000 جنيه .. تتتاتتاتاااااااا

على رأى احمد المسلمانى لو عندى اخ ولا ابن فى كى جى تو يادوب اديله دورس خصوصيه لمدة شهر ولا شهرين

فمابالك انا بقى هعمل بيهم ايه ؟؟

دول حتى ماينفعوش يغيرولى الموبايل

على رأى المثل اللى بيقول ( جت الحزينة تفرح مالقاتلهاش مطرح)

من كام يوم كده انا كنت حطيت توبك ليوسف معاطى بيتكلم فيه عن حكايته مع الزمن و ان ايامه اصعب من ايام بنته و ان ايام والده اصعب من ايامه

يمكن هى صعبة من حيث الامكانيات

بس ايام زمان ماكانتش المادة هى اساس الحياه عندهم

ماكانتش الناس كده ولا السلوكيات كده

يعنى لو قولنا ماكناش فى زمان امكانيات بس كان فى اخلاق وضمير

هنقول على ايامنا دلوقتى ان فى امكانيات بس مالهاش اى لازمة فى وسط الحياة اللى احنا بنعيشها دى

والله لو حسبناها هنلاقى ان مهما كانت الامكانيات والمميزات فى عصرنا هذا فا دا يقابله عيوب و مساوئ اكتر واكتر

يعنى بالبلدى كده اه انت كويس بس مش عارف تبقى كويس ماحدش هيساعدك على كده بالعكس لو حد فكر انه يساعدك يبقى بيضحك عليك لحد ما تجيله الفرصه انه يضربك فى ضهرك

وهذة هى الاخلاق والقيم والمبادئ و السلوكيات فى الزمن ده

الحمد لله على كل شيئ

بس بردو

يا حظك يا بختك يا عم مين قدك

———————————————————————————————

بما إن مش أنا اللي كاتب الموضوع …

يبقى أكيد مش هخلي لحد يكتب كومنتات عندي 😀

أشوف تعليقاتكم على الموضوع ده في بلوج البشمهندسة رميساء

>>Post a Comment<<

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

